Fantastisk fotografering!

Igår var det dags för årets höstfotografering med mig och världens bästaste killar och då självklart med duktigaste Sabina Svenningsson bakom kameran. Bilderna blev trots det dystra vädret (men vi hade i alla fall uppehåll större delen av tiden) helt fantastiska, Sabina gör verkligen magi med kameran. 
 
Känner verkligen att jag måste få ner några av gårdagens händelser i ord, speciellt delen om Alfons. Tror aldrig att han har gått så bra som han gjorde igår, jag sprudlar fortfarande av glädje inombords! Det känns som att vi alltid blir lite oense när Sabina är här, förmodligen för att han aldrig riktigt trivits med att stå i strålkastarljuset och dessutom överlag är en ganska ifrågasättande individ. I kombination med mig som oftast inte kan låta bli att sätta press under de dagarna blir det sällan bra, även om det inte syns på bilderna. Men gårdagen... Jag vet inte vad som har hänt. Det kändes inte som att jag hade särskilt höga förväntningar på honom, vilket förmodligen var precis det som behövdes. Han var så... Glad. Sprang ifrån mig flertalet gånger, men utan sura miner och av andra orsaker än att han tröttnat. Han hade en enorm överskottsenergi och kunde inte låta bli att vika undan en stund för att springa av sig i den nya hagen där det faktiskt finns ordentligt med springyta. När han var klar kom han glatt tillbaka och busade med mig igen och åååh, det var bara så fint! Han var otroligt tillgiven i trickträningen också, bjöd till och med på stegra+puss som vi la ner för ett bra tag sedan när fäktandet kom fram istället, så duktig! "Capriole-hoppen" sitter inte flytande och var mest studsliknande under gårdagen, men han försökte ju så fint vilket är allt som betyder något. Ja, allt var verkligen bara så jävla bra! 
 
 
Mille som var andra ponnyn ut var också duktig, men jag satte lite för hög press på honom vilket han tydligt visade sitt missnöje i genom att hålla igen vissa beteenden och dra järnet iväg några gånger. Är nöjd med honom i alla fall, och jag njuter verkligen av att se hans frihet. Frisk, busig och fyra år i huvudet. Hans återkommande fånganfall som åldrat kroppen i förtid gör inte hans själ rättvisa. Så glad att han ÄN SÅ LÄNGE fått vara frisk från sitt fång under hela 2013! 
 
 
Malve var tredje ponnyn ut och chockerade både mig och Sabina med att vara så lugn. Jag har inte tränat med honom ordentligt på rätt länge, vilket kanske var precis det som behövdes för att låta honom växa lite till. Jag har ju själv upplevt att han blivit tryggare även med mig i sin närhet, men han brukar ändå skynda på steget när Sabina går bakom honom och vara allmänt spänd och hoppa till mer "ordentligt" vid hastiga rörelser och/eller under pressade situationer. Men alltså nu... Han är så mogen. Jag kan ta på honom grimman (det verktyg han nog haft absolut svårast för) utan att behöva vara försiktig längre. Jag får ta till med "normala" signaler för att få honom att gå undan, och trots att kroppspråket är ganska överdrivet så stressar han inte upp sig och flyr sju meter. Det går inte att förklara för någon utomstående människa så att den förstår hur stort det är, inte om den inte har haft den typen av häst eller annat djur själv (och ska jag vara ärlig tror jag att det finns ett vääääldigt begränsat antal individer som är av den sorten). Jättehärlig var han i alla fall! Gick riktigt fint och var allmänt positiv och tillgiven som han faktiskt brukar vara, min stjärnhäst! <3 
 
 
Gino var sista shettisen ut och var också sådär löjligt snäll. Han om någon har verkligen fått vila ifrån träningen under sommaren med alla ston som varit här, och delvis därför hade jag inga direkta förväntningar på att han skulle stanna och ställa upp på det sättet som han gjorde! Men han visade mig återigen vilken otrolig klippa till hingst han är; lugn, avslappnad och frågande. Inom trickträningen var löslongeringen bortglömd, men med tanke på hur lite vi kommit i den kan jag förstå honom! Allt annat satt som en smäck och jag kan på tal om ingenting bara inte förstå hur fin han är?! Hans tagel har blivit sjukligt långt och tjockt, särskilt i hans främre del vilket jag på något sätt tycker förstärker hans maffighet. Så jäkla pampig är han, världens snyggaste standardhingst! Och han är min... Helt galet är det. 
 
 
Näst sist och faktiskt näst störst ut var Eddie! Han däremot gick det inte särskilt bra med alla gånger, haha. Jag hade de där äckliga förväntningarna liggandes i magen och trodde att han skulle vara överväldigad med vetskapen över hur mycket äpple jag hade att bjuda på (brukar vara hans favoritgodis- alla kategorier)! Nog tog han emot det, men hade stundtals sin ifrågasättande sida och valde då att inte jobba för belöningen. Även om det just då kändes lite tråkigt gör det vid eftertanke egentligen ingenting. Vi har haft så otroligt många fantastiska pass under "det senaste" så ett bakslag var kanske precis det jag behövde för att verkligen uppskatta de fina stunderna, utan att ta de förgivet. La sig ner när jag bad om det gjorde han i alla fall, faktiskt ingenting jag nämnt här, hehe. Att han börjat lägga sig ner "på kommando" sedan några veckor tillbaka alltså. Ett magiskt ögonblick första gången och förövrigt fortfarande ganska osannolikt när jag tänker på det. 
 
 
Silas var sist ut och det gick tyvärr inte helt bra med honom heller alla gånger. Har inte ridit honom sedan långritten och var beredd på att han skulle ha en del överskottsenergi och kanske inte vilja hoppa hindret jag ställde upp i hagen, men jag var faktiskt inte beredd på att han skulle vara så jäääkla sur som han var. Till en början bockade han vid typ varenda skänkel, kunde absoluuut inte övergå till trav och var bara sådär allmänt grinig som han kan vara. Sprang innan ridningen iväg så fort jag släppte honom lös vilket redan där väckte irritation från min sida och då blir det inte helt bra. Vilka hyss han än hittar på måste jag bara skratta och låtsas tycka att det är jättekul, blir jag bara minsta sur drar han igång och blir sju resor värre. Han tycker oftast inte om att bli riden i inhägnat område heller och underhåller sig då på sitt sätt, vilket ibland faktiskt kan vara ganska roande men inte när jag sitter så oskyddat som jag gjorde. 
 
Hursomhelst så gick passet bättre i slutet; han slappnade av, gick stundtals ganska fint och jag lugnade ner mig. Man behöver inte alltid komma överens, det viktigaste är man löser det i slutändan. Så tycker jag i alla fall! 
 
 
Överlag tycker jag att gårdagen var fantastisk, även om det kanske inte låter så alla gånger! Alla hästarna var stundtals jätteduktiga, det är bara jag som sätter för hög press på oss ibland och då blir det lätt några bakslag.
 
 

Kommentarer
Paulina

:'D Underbara bilder och jag känner inte aaaaalls igen mig *host* i känslan som kommer när man hamnar framför kameran. Grymma är ni iallafall!!

Svar: Visst är dem! :'D Haha usch ja.. Tror faktiskt att de flesta sätter press under liknande situationer, medvetet eller omedvetet. Tusen tack! :'D <3
lisaaxelssoon.blogg.se


Datum: 2013-11-08 | Tid: 17:23:07
Wilma

Vad kul att läsa :D. Och jättefina bilder!

Svar: Vad roligt att höra! :D Ja, helt magiska!
lisaaxelssoon.blogg.se

http://Swirya.blogg.se
Datum: 2013-11-09 | Tid: 00:01:56

E-posten publiceras ej!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-post:

Webbadress:

Kommentar:

Trackback