En härlig stund med min fina

Nu rinner svetten, kroppen känns sömnig och jag skämmer bort min själ med lite pepparkakor. Nöjd och glad har jag nyss kommit in från hästarna där jag spenderat i alla fall någon timme med världens finaste Alfons!
 
Började med att hämta honom i hagen, ta in honom i stallet och borsta bort den värsta skiten på honom. Kratsade och kollade igenom hovarna en sväng också innan selen och resten av utrustningen åkte på. Vi har inte tömkört ordentligt på ett bra tag nu då bland annat min motivation brustit, men idag så! Valde faktiskt att utesluta bettet den här gången och använde lädergrimman istället. Tror att jag har bestämt mig för att ge bettlösa alternativ ett försök i inkörningen (liksom i körningen om vi kommer dit då, haha) då han verkligen inte verkar trivas med bettet i munnen. I ärlighetens namn lyssnar han såvitt jag vet faktiskt minst lika bra i grimma ändå, så vi får ge det en chans helt enkelt! 
 
Tömkörningen gick helt okej. Jag får använda otroligt tydliga signaler för att få honom att reagera på minsta lilla, men jag tycker ändå att han är duktig för att ha varit ute så lite med utrustningen och positionen. Under en tid i fortsättningen tror jag däremot att jag ska få låta honom få välja mycket vägar då våra sura miner i första hand kommer fram när jag ber honom svänga in på en väg han kanske inte har tänkt sig från början. Han är inte särskilt förtjust i tömkörningen ännu, så tror mycket väl att det kan gå bättre om jag lättar på reglerna och låter honom få en ärlig chans till att vara delaktig i en del av besluten. Han var i alla fall en liten buse idag, vilket framgick extra tydligt när vi var på väg till hagen igen efter turen! Jag har ju under en tid försökt få fram capriole-LIKNANDE "hopp" på honom genom stegra och han har förstått att man ska studsa fram istället för att ställa sig stabilt på bakbenen vid de "kommandona", men rumpan har han sällan velat lyfta från marken. 
 
På väg tillbaka till hagen fick han i alla fall till ett riktigt snyggt "hopp" med bakändan upp i vädret när jag busade igång honom. Riktigt härligt bocksprång som givetvis belönades i mängder och som gjorde att träningspasset förlängdes en stund ute på åkern i grimma och grimskaft. Där kutade vi runt som tokstollar en bra stund där jag då och då lyfte händerna och försökte få fram några fler snygga hopp. Han fick faktiskt till några fina, men är osäker på om han förstod vad jag menade då det blev minst lika många vanliga "frambenshopp". Jag tycker att han var jätteduktig i alla fall, och vi båda blev sådär härligt trötta i slutet! Längesedan jag aktiverade honom ordentligt och han har ju spenderat alltför lång tid i deras lilla hage medan jag fixar med deras stora, så dagens pass var nog mer än välbehövligt fysiskt som psykiskt för hans (och för min också) del. Tänkte i alla fall fortsätta leka lite mer med beteendet de närmsta dagarna om han fortsätter vara såhär busig, så får vi se om vi lyckas! Hade varit roligt, men naturligtvis spelar det ingen större roll. 
 
En riktigt härlig stund med min fina hade jag i alla fall, utan tvekan! Nu ska jag fortsätta dagen med att göra ett försök till att utveckla mina matlagningskunskaper och laga lite lunch. Känns som att det kommer fortsätta vara en bra dag idag, där man kan lägga sig i sängen under kvällen och känna att man faktiskt fått mycket nyttigt gjort under dagen. Har redan hunnit fixa alla morgonrutiner, städat undervåningen och pysslat med min vackra guldpojke, och klockan är inte ens halv tre ännu, underbart är det!
 
 
Foto: Sabina Svenningsson
 

Kommentarer
Paulina

Låter underbart, ÄLSKAR när hästarna är på sånt bushumör! Knappt man tänker på hur trött man är när man fastnar i nuet med dem.

Svar: De var det! :'D Men eller hurigt!
lisaaxelssoon.blogg.se


Datum: 2013-11-04 | Tid: 18:20:26

E-posten publiceras ej!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-post:

Webbadress:

Kommentar:

Trackback