Äntligen färdig!

Trodde jag då... Har jobbat med bland det sista inför vintern under de senaste veckorna och har med lite hjälp från en del av de andra människorna här hemma fått färdigt bägge flockarnas vinterhagar, ligghallar och höskydd. Vi rullade in en hel rundbal i de stora hästarnas höskydd för en vecka sedan och la över ett nät jag tror inköptes någon gång förra vintern... Nätet var i alla fall givetvis för litet men gjorde nog lite nytta ändå- tills idag då jag glad i hågen går ut för att fotografera och ser att allting ligger på marken, och tråden jag dragit igenom VARENDA jävla maska (i kanten alltså) åkt ut och ligger huller om buller. Sååå jag plockade faktiskt helt bort nätet nu och ska se om det finns någon bättre lösning till nästa bal! Tills vidare får alltså de stora hästarna helt fri tillgång tack vare böket, men jag tvivlar på att de gnäller över den saken. ;)
 
Meeen bortsett från den saken och lite annat småpyssel är faktiskt allt jag kunnat/kan göra på "egen hand" inför vintern helt färdigt nu. Otroligt lättande! Alla killarna har ett mysigt ställe att gå in i och vila, samt komma undan väder och vind. De har fri tillgång på grovfoder (både halm och hö), vatten och saltsten. Dessutom har de, enligt mitt tycke fina och berikande hagar och naturligtvis det viktigaste: varandra. Alla kanske inte är bästa kompisar, men jag är glad bara det fungerar och alla trivs. 
 
Nästa vecka är min sista "lediga" på ett tag om allt går som det ska. Veckan därpå kör jag nämligen igång med nästa ämne på komvux, ska faktiskt bli väldigt skönt att komma framåt i utbildningen igen! Det känns verkligen bra också att kunna släppa alla "måsten" i stallet. Kunna gå ner i ladugården, ut till hästarna och bara känna... Trivsel. 
 
Ni får några bilder på delar av det färdiga resultatet nu i alla fall! Om ni är intresserade av en mer detaljerad rundvisning i hela ladugården samt vinterhagarna får ni kommentera. I så fall gör jag nog en videoblogg på det! Kan även ordna på sommarhagarna så småningom om det vore av intresse. Jag är ju själv alltid så nyfiken på hur andra människor har det i sitt och sina djurs boende, så lika bra att jag ger det alternativet till er!
 
Ponnysarnas ligghall, inklusive tillhörande "gång":
 
 
 
 
Delar av deras höskydd och fantastiska haaaaage: 
 
 
 
 
Storhästarnas nästan färdiga boende får komma i ett annat inlägg lite senare, blev visst lite väl mycket i ett kände jag!
 

Kommentarer
Paulina

Filmfilmfilmfilm. Mermermer! Måste vara skönt att det är färdigt, ser helt underbart ut :D

Svar: Åååååh, vad jag blir! :'D Jätteskönt!! Och tack :D
lisaaxelssoon.blogg.se


Datum: 2013-11-29 | Tid: 15:50:57
Carina

Vad fint det ser ut! Vill gärna se mer. Har du gjort något särskilt för att de ska trivas i ligghallen mer än att halma? Våra bajsar bara där inne verkar det som hur vädret än ser ut )=? har i alla fall aldrig hittat dem där inne

Svar: Vad roligt att höra, tack! :D Jag har torv i grunden, därefter ett tunt lager spån och till sist halm (inne hos ponnysarna, hos de stora har jag bara spån och halm). Haha ja, lätt hänt att de "bara" används som toalett. Gör mig galen när det blir så! Ponnysarna använder sin ligghall till att vila på ibland har jag sett, men det har hänt att de bajsat också. Jag är noga med att plocka bort högarna direkt jag ser dem så att de inte kopplar ligghallen som toalett. Hingstar är ju ofta rumsrena så håller sig gärna på samma ställen när de måste göra sina behov, och jag upplever det som att min metod ibland fungerar! :)
lisaaxelssoon.blogg.se


Datum: 2013-12-03 | Tid: 14:38:13
Nelly

Film film film :-)

Svar: Vad roligt att läsa, ska försöka ordna det! :)
lisaaxelssoon.blogg.se


Datum: 2013-12-06 | Tid: 18:31:26

E-posten publiceras ej!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-post:

Webbadress:

Kommentar:

Trackback